18.12.13

על הקשר בין הדברת מזיקים לאוכל אורגני

אחד העקרונות החשובים ביותר של אוכל אורגני הוא אקולוגי-סביבתי. על פי העמותה העולמית לחקלאות אורגנית, המזון נשען על עקרונות ברורים הנוגעים אל הקשר בין בני אדם, סביבה ומשאבים טבעיים המשמשים לצורך תזונה. מלבד העיקרון האקולוגי-סביבתי יש עוד שלושה עקרונות משמעותיים:
1. עיקרון הבריאות – על פי העיקרון הזה ניתן לשמור ולטפח את הבריאות בעזרת חקלאות אורגנית.
2. עיקרון ההגינות והצדק – זה העיקרון המדגיש את האספקט המוסרי של אוכל אורגני.
3. עיקרון הפיקוח וההשגחה – מייצג את הצורך של חקלאות אורגנית להתנהל מתוך אחריות על מנת להגן על האנושות כולה.

מטרת החקלאות האורגנית

העיקרון האקולוגי-סביבתי משמעותי ליצירת אוכל אורגני, בין היתר משום שהוא דורש שיטה מיוחדת עבור הדברת מזיקים. בבסיס העיקרון עומדת הנחה שעל פיה החקלאות האורגנית צריכה להתאים את עצמה למחזורים הביולוגיים הטבעיים של הסביבה. בנוסף, מטרת החקלאות האורגנית היא להגביר את האיזון הטבעי, ולפעול באמצעים של מחזור. הדרך לעמוד בעקרונות הללו היא לבצע הדברת מזיקים בצורה שלא תזיק למזון.
חקלאות אורגנית עוסקת בייצור תוצרת תוך התחשבות בערכי טבע ושימור קרקע. היא תורמת להגנת הסביבה, משפרת את איכות האוויר והמים, ושומרת על האיזון האקולוגי בזכות הימנעות משימוש בכימיקלים אסורים ובחומרים סינתטיים. מעבר לכך, על פי ההגדרה של משרד החקלאות ופיתוח הכפר לא משתמשת החקלאות האורגנית בחומרי הדברה ודישון רגילים. זו חקלאות ייחודית המחייבת הקפדה מירבית על כל שלבי הטיפול, העיבוד והשינוע של התוצרת.

המשמעות של הדברת מזיקים

הדברת מזיקים היא חלק חשוב מאוד ביצירת מזון אורגני. המשמעות של ההדברה היא לא רק נקודתית, סביבתית ואקולוגית, אלא גם עולמית. הדברה נכונה מאפשרת להפיק את המזון באמצעים אורגניים בלבד. האמצעים הללו תקפים במהלך ההשקיה, החדרת התוספים, פיזור חומרי הדישון, והגדרת מרחבי הגידול של בעלי החיים והצמחים. אי אפשר לגדל מזון אורגני תוך שימוש בחומרי הדברה כימיים או במוצרים כגון:

-          דשנים כימיים
תרופות והורמונים
חומרים משמרים
צבעי מאכל
הנדסה גנטית לעידוד גדילה מואצת
תהליכי תנובה מרובה

הדברת מזיקים היא חלק מתחום הנמצא בתהליכי פיתוח עולמיים. כיום כבר ידוע, כי שיטות ההדברה הרגילות פוגעות במזון, בסביבה, בחיות ובאיזון האקולוגי. מזון אורגני הוא רק דוגמא אחת לאופן בו שיטות הדברה חדשניות מאפשרות יצירת עולם טוב יותר. העקרונות המנחים של המזון האורגני נשענים במידה רבה על האופן בו מתבצעת ההדברה. ללא הדברה איכותית לא ניתן לייצר מזון אורגני, לאכול בריא ולשפר את הקשר בין אדם לסביבה.


לסיכום, מזון אורגני הוא בעל יתרונות רבים. בעזרת חקלאות אורגנית אפשר לשמור על איזון סביבתי, ולצרוך מזונות בריאים יותר. בנוסף, יש לציין את הקשר בין מזון אורגני לשיטות הדברה חדשות וטבעיות ללא כימיקלים.

המאמר נכב באדיבות דויטש ובניו הדברה

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה