7.7.13

הדברת מזיקים על שלל סוגיה

האם כאשר אנו מתייחסים למונח הדברת מזיקים, אנו מדברים על אותו הדבר בכל מקום? ממש לא. הדברת מזיקים היא שם כללי לכל סוגי ההדברות הקיימות, ובכל שיטות ההדברה הקיימות, והן רבות ומגוונות. כיום, בנוסף לכל שיטות ההדברה הרגילות והמוכרות ישנן שיטות הדברה ירוקות שרבות מחברות ההדברה משתמשות בהן, וזאת לנוכח המודעות ההולכת וגוברת של האוכלוסייה לשמירה על איכות הסביבה. רבות מהחברות נתקלו בתופעה שאנשים ומוסדות לא היו מעוניינים בשירותיהן, במידה ולא יוכלו לספק הדברה ירוקה. כך הפכה המודעות לשמירה על איכות הסביבה גם כמכשיר לחץ על החברות לעבור ולהשתמש בשיטות הדברה ירוקות. אך לא בכל מקום ניתן או אפשר להשתמש בשיטות ירוקות, וכדי לעשות הדברה יש צורך לעבוד עם חברה מקצועית בעלת רשיון הדברה מטעם המדינה בלבד. השימוש בחומרים כימיים מאד מסוכנים מחייב רשיון מיוחד לעסוק בתחום זה  מטעם משרד הבריאות והמשרד לאיכות הסביבה.
סוגים שונים של הדברת מזיקים
ישנם סוגים שונים להדברת מזיקים, ובינהם תמצאו הדברה כימית, הדברה ביולוגית, הדברה אלקטרונית, הדברה במלכודות, הדברה ירוקה וכדומה. סוג ההדברה הרווח ביותר הוא ההדברה הכימית, מכיוון שחומרים אלה מאד חזקים ואפקטיביים, אבל החיסרון שלהם הוא שהם רעילים גם לאדם ולבעלי חיים אחרים, והם מזהמים את הקרקע והמים של כולנו.
·         הדברה כימית – הדברה כימית היא הדברה שאנו עושים בבית באמצעות תרסיס קטן שמונח מתחת לכיור ועד לריסוסים שנעשים בעזרת מטוסים קטנים מעל לשדות. הדברה כימית מאד אפקטיבית, אבל היא פוגעת בסביבה ובאדם, והמגמה כיום היא לצמצם את השימוש בהדברה זו עד כמה שאפשר, ולעבור להדברה אורגנית או ירוקה.
·         הדברה ירוקה או אורגנית – הדברת מזיקים זו מטפלת בדיוק באותם מפגעים כמו הדברה הכימית, אך עושה זאת באמצעות חומרים טבעיים, שאינם מזיקים לסביבה בעת השימוש בהם, והיא פוגעת אך ורק במזיקים עצמם. הדברה זו מקבלת כיום עדיפות, ורוב המדבירים עוברים להשתמש בטכניקת הדברה זו בבית ובעסקים שונים. בעסקים של מזון חובה להשתמש בהדברה ירוקה, בגלל הסכנה שחומרי הדברה כימיים יגיעו למזון.
·         הדברה ביולוגית – הדברה זו נעשית על ידי הבאת בעלי חיים מסוימים למקומות שונים, על מנת שיאכלו את המזיקים. בשיטות אלה משתמשים במיוחד באיזורים חקלאיים גדולים, שיש צורך לבער מזיקים, ושניתן לעשות זאת על ידי בעלי חיים אחרים.
·         הדברה אלקטרונית – הדברה זו מיועדת להרחקת בעלי חיים על ידי שידור תדר קול מיוחד המגיע לאוזני החרקים המעופפים, הנרתעים ממנו, ולא מתקרבים לאיזור שממנו הוא בוקע.
·         הדברה במלכודות – מקומות רבים מעדיפים לכידת עכברים ומכרסמים אחרים עם מלכודות, מאשר על ידי פיזור רעל עכברים שמסוכן גם לבעלי חיים אחרים. מדובר במלכודות שאינן מסבות סבל כדוגמת מלכודות הקפיץ.
הדברת מזיקים בבית מחייבת בהרבה מקרים הזמנת מדביר מקצועי. וודאו כי הוא משתמש בשיטות הדברה ירוקות, וודאו שיש לו רשיון מטעם המשרד לאיכות הסביבה המעיד על כך.





אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה